تور کیش و مکان های دیدنی آن

تور کیش و مکان های دیدنی آن

تور کیش

و مکان های دیدنی آن

 

ساحل کیش – سواحل نقره فام

جزیره کیش یکی از معدود جزایر مرجانی دنیاست ، مرجانها جانداران دریایی نسبتا کمیابی هستند که در بعضی آب‌های گرمسیری رشد و نمو می‌کنند. درطول میلیونها سال، بقایای فسیلی آنها تشکیل صخره های مرجانی را می‌دهند .

برخلاف اغلب سواحل دریا و دریاچه و اقیانوس‌های دنیا که حاشیه کنار آنها از چند متر تا چند کیلومتر از ماسه تیره رنگ قهوه‌ای و خاکستری پوشیده شده است، و همین بستر تا ماسه‌ای تا مسافتی طولانی در آب هم وجود دارد و باعث کدر شدن شدن آب دریا ، بخصوص در زمان متلاطم بودن می‌شود. سواحل کیش دارای بستری از جنس صخره‌های مرجانی است. این امر باعث شفاف و زلال بودن آب ، و قابلیت دیده شدن جانوران و ماهیان موجود تا عمق نسبتا زیاد می‌شود.

زیباییهای طبیعی و کمیابی که معمولا برای دیدن آنها باید به غواصی و صرف زمان و هزینه زیاد تن داد. در جزیره کیش برای همه گردشگران و تقریبا در تمام فصول سال در دسترس بوده و به آسانی سوار شدن به یک قایق کف شیشه‌ای یا چند قدم پیش رفتن روی اسکله‌های تفریحی و ماهیگیری است.

مزیت دیگر بستر مرجانی دریا، علاوه بر شفافیت خود آب، و امکان مشاهده ماهی‌های رنگارنگ و زیبای خاص دریاهای گرمسیری، انعکاس و تجلی بخصوص نور خورشید در آنها و ایجاد جلوه‌ای بدیع از طلوع و غروب خورشید بر سطح آب می‌باشد. چنین خاصیتی در بین مناطق توریستی ساحلی دنیا کم نظیر بوده، و در مناطق ساحلی ایران هم از نظر وسعت و تنوع ، حتی از سواحل چابهار و دریای عمان که به اقیانوس هند متصل است و جزو آبهای آزاد به شمار می‌رود هم، وسیع‌تر و بزرگتر می‌باشد.

نکته دیگری که لازم به ذکر است این که خود جزیره  تور کیش هم میلیونها سال قبل بستر دریا بوده است و تمامی سطح جزیره حتی مرتفع ترین قسمت آن هم از جنس همین صخره‌های مرجانی است و بقایای فسیلی انواع جانوران دریایی در همه جای مناظر طبیعی و خاکهای جزیره قابل دیده شدن هستند.

 

کشتی یونانی

در سمت غرب جزیره کیش و از حدود ۵۰ سال قبل (از سال ۱۳۴۵ ) یک کشتی به گل نشسته که در زمان زمین گیر شدن در مالکیت یونان بوده، و طبق اسناد و اطلاعات موجود، ساخت همان کشور هم بوده‌است، بخشی از منظره ساحلی و از جاذبه های گردشگری این جزیره می‌باشد.

کشتی یونانی به نوعی سمبل جزیره کیش شده است. این کشتی که در زمان فعالیت خود یک کشتی متوسط تجاری محسوب می‌شده است، و چندین بار تلاش برای نجات آن از بستر و بازگرداندن آن به دریا ناموفق بوده‌است، در اثر پوسیدگی ناشی از آب شور دریا، چند طبقه پایین آن کاملا فرسوده شده و در آستانه فروریختن است. این پوسیدگی نه تنها از زیبایی آن کم نکرده است، بلکه به دلیل واقع شدن در سمت غرب جزیره . در هنگام غروب آفتاب چشم انداز زیبایی را همراه با انعکاس نور زرد و سرخ خورشید در آب ایجاد می‌کند. همه روزه هنگام غروب آفتاب این ساحل و میدان جنب آن که به همین مناسبت میدان غروب نامیده شده است، مملو از گردشگران و عکاسان تجربی و حرفه‌ای می‌شود که مشغول ثبت کم نظیرترین خاطره بصری خود از دیدار جزیره تور کیش در دوربین های کوچک و بزرگ خود هستند. این روزها کمتر کسی است که به جزیره کیش سفر کند و حداقل یک عکس با پس‌زمینه کشتی یونانی را در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی(اینستاگرام، فیسبوک، و . . .) منتشر نکند. یا کمتر راهنما و بروشوری درباره جزیره کیش بدون حضور عکس کشتی یونانی چاپ شده است.

به دلیل تعداد زیاد گردشگران در این ساحل و اطراف آن ، امکانات رفاهی و ملزومات و تنقلات لازم در اطراف این میدان موجود و در دسترس همگان می‌باشد.

 

پارک ساحلی مرجان

بازار مرجان به دلیل فاصله‌ای که از مرکز شهر و جزیره کیش دارد، جذابیت‌های خاص خود را دارد.

خلوت و آرام بودن، امکان خرید با حوصله بیشتر و از همه مهم‌تر ، پارک ساحلی مرجان که در جوار آن قرار دارد و با شیب ملایمی به سمت دریا امتداد پیدا کرده است.

پارک ساحلی مرجان درای آلاچیق و میزو صندلی های متعدد بوده و در کنار استفاده لذتبخش از منظره و نسیم ملایم دریا، امکان استراحت و تجدید قوایی به مسافران میدهد تا در فاصله بین بازارگردی‌ها و یا فعالیتهای ورزشی تفریحی خود. دقایقی را در آرامش کامل به صرف میان وعده یا غذایی سبک مشغول باشند. از آنجا که این بازار و پارک ساحلی در سمت شرق جزیره واقع شده است. تماشای منظره طلوع آفتاب در افق دریا هم از دیگر خصوصیات پارک ساحلی مرجان می‌باشد که پاداشی است برای سحرخیزی مسافران وقت شناس.

 

اسکله و پارک تفریحی میرمهنا

از جمله رستوران‌های قدیمی جزیره تور کیش رستوران میرمهنا می‌باشد. که کمی دورتر از مرکز شهر و بازارهای اصلی، و در جوار قدیمی‌ترین ویلاهای خصوصی جزیره واقع شده است . از آنجا که این رستوران در مجاورت دریا واقع شده است، حد فاصل بین رستوران تا دریا به پارک میرمهنا معروف شده است.

پارک تفریحی میر مهنا علاوه بر امکانات معمول رفاهی و ورزشی دارای پوشش گیاهی خاص منطقه ،شامل درختان اختصاصی گرمسیری و پوشش گیاهی سنتی منطقه، می‌باشد و جدیداً اسکله ای تفریحی هم در ساحل آن احداث گردیده است . که امکان استفاده سوار شدن به قایق های تفریحی و یا ماهیگیری ورزشی را برای گردشگران فراهم می‌نماید.

از آنجا که این پارک تقریبا در شمال جزیره واقع شده است ، در زمان مساعد بودن هوا، و  نبودن رطوبت، امکان مشاهده سواحل جنوبی ایران (بندر آفتاب و کمی از بندر خمیر) که در فاصله حدود بیست کیلومتری جزیره کیش هستند وجود خواهد داشت.

از وجوه متمایز ساحل آن ، پوشش ماسه ای و شیب ملایم حد فاصل پارک تا دریا می باشد که این منطقه را مناسب برای آفتاب گرفتن و برنزه شدن می‌نماید .

 

پارک ساحلی سیمرغ کیش

در امتداد پارک تفریحی میرمهنا ، و در حد فاصل بین مسیر دوچرخه سواری و جاده جهان، پارک ساحلی سیمرغ واقع شده است که علاوه بر مزایای سایر پارک ها، دارای فضاهای ورزشی متعددی نیز می‌باشد. از جمله  زمین بدمینتون ، پیست اسکیت، زمین مخصوص بازی کودکان ، و پارکینگ خودروهای شخصی و . . .

همانند ساحل همجوار خود،  این ساحل کم تردد هم مکان مناسبی برای استفاده بیشتر از نور خورشید و تماشای مناظر خلیج فارس را برای توریست ها فراهم نموده است.

 

دوچرخه سواری و اسکوتر برقی

به مدد مسیر اختصاصی و امن دوچرخه سواری که در بخش بزرگی از حاشیه جزیره تور کیش به طول بیش از پنجاه کیلومتر! . و مستقل از مسیر تردد خودروها ایجاد شده است. دوچرخه سواری ، یکی  خاطره‌انگیزترین فعالیت ها برای جوان‌ها و نوجوانان و بخصوص بانوان  در جزیره کیش می‌باشد. جذابیت خاص این مسیر، عبور از کنار فضاهای سبز گوناگون و در بعضی قسمت ها همجوار با دریا و با چشم اندازهای زیبا از خلیج فارس می‌باشد. جذابیت مضاعف آن تنوع در وسایل نقلیه قابل اجاره کردن می‌باشد.

از دوچرخه های استاندارد در سایز های گوناگون گرفته ، تا دوچرخه‌های ،دو،  و حتی چندنفره که می‌تواند تجربه متفاوت تفریحی همراه با فعالیت بدنی برای استفاده کنندگان فراهم نماید. از دیگر وسایل نقلیه که می‌توان در این مسیر ویژه از آن استفاده نمود و در ایستگاههای موجود، امکان اجاره کردن آنها برای نیم‌ساعت تا یک‌روز کامل وجود دارد، انواع اسکوتر و دوچرخه برقی می‌باشد که باعث می‌گردد این فعالیت مفرح از انحصار جوانان بیرون آمده و تجربه آن را برای افراد مسن‌تر که توان جسمی محدودتری دارند نیز فراهم گردیده است.

 

جاده جهان و لذت رانندگی

همچون مسیر خاص دوچرخه سواری جزیره کیش که از قدیمی ترین و پر استفاده‌ترین مسیرهای دوچرخه سواری تفریحی  کشور می‌باشد، جاده جهان نیز از مسیرهای رانندگی تفریحی، کم نظیر کشور می‌باشد. زیرا تقریبا همه مسیر در امتداد ساحل جزیره ساخته شده است . و چشم انداز های متنوع و بدیع و خاطره انگیزی را برای تردد کنندگان فراهم می‌نماید.

مانند بسیاری از پدیده های دیگر، امکان  اجاره اتومبیل بدون راننده، سال ها قبل از اینکه در سایر نقاط ایران مرسوم شود، (که البته هنوز هم چندان مرسوم نمی‌باشد!) در جزیره کیش امری نسبتا عادی محسوب می‌شد. نظر به اینکه این جزیره جزو اولین مناطق آزاد تجاری کشور و فارغ از دستورالعمل‌های گمرکی می‌باشد، و در نتیجه قیمت نهایی خودرو برای بازار جزیره ، حداقل ۵۰ تا ۷۰ درصد کمتر از  قیمت آن در سایر نقاط کشور می‌باشد، لذا تقریبا همه خودروهای موجود در جزیره ساخت کمپانی های معتبر خارجی و اغلب، مدل های ساخت چند سال اخیر میباشند. این موضوع هم برای خودروهای شخصی کیشوندان مصداق دارد. و هم برای شرکتهایی که به کار اجاره اتومبیل مشغول هستند.

از طرف دیگر ، چون بردن اتومبیل شخصی توسط گردشگران از خاک کشور  به جزیره  چندان مرسوم نمی‌باشد(به دلیل قیمت بالای اجاره لنج و مسافت زیاد بنادر جنوبی با مرکز کشور) و اغلب مسافران نیز از طریق خطوط هوایی به  تور کیش سفر می‌کنند، برای کسانی که سفر چند روزه در جزیره را برنامه ریزی نموده‌اند و به خصوص گردشگرانی که به تماشای زیبایی های طبیعت بیش از بازارگردی علاقه دارند، اجاره اتومبیل بدون راننده امری مقرون به صرفه و تجربه‌ای جذاب می‌باشد. از طرفی به دلیل کیفیت بالای خودروهای موجود. و از طرفی دیگر به دلیل عدم محدودیت در تردد و توقف در اطراف جزیره و تماشای مناظر طبیعی که کمتر در مسیر عبور عادی و توصیه شده تاکسی‌ها و سایر وسایل نقلیه می‌باشد. در این میان، جاده جهان یکی از این مسیرها برای رانندگی و تماشای مناظر ساحلی و آبهای خلیج فارس است. که در ساعات مختلف روز و نظر به زاویه تابش خورشید بر سطح آب تجربیات بصری متفاوتی را برای ناظرین به ارمغان می آورد.

 

جت اسکی ،  کیبل اسکی ، پاراسل، و تیوپ سواری

در اغلب روزهای هفته و در چند ساحل جزیره کیش امکان اجاره جت اسکی ، و اسکی روی آب(کیبل اسکی) وجود دارد. نظر به مخاطرات احتمالی این ورزشهای آبی، شرط حداقل سن برای استفاده از آنها وجود دارد.

همچنین پرواز بر روی آب بوسیله چتر نجات مخصوص و استفاده از نیروی کشش قایق‌های تندرو(پاراسل) . و انواع قایقهای بادی مخصوص که بوسیله قایق‌های موتوری و با سرعت زیاد کشیده می‌شوند نیز از تفریحات و ورزشهای مفرحی است که در کمتر نقطه دیگری از کشور امکان دسترسی به آنها وجود دارد. و تجربه و هیجان خاصی را برای استفاده کنندگان به همراه دارند . تا سفر خودرا به جزیره کیش با خاطرات مهیّج و تکرار نشدنی همراه سازند.

 

شنا و غواصی

نکته استثنایی ویژه‌‌ای  که درباره سواحل و آبهای جزیره کیش وجود دارد اینکه ، این سواحل از امن ترین سواحل کشور (چه در محدوده خلیج فارس و چه دریای عمان) می‌باشند. نه از امواج خروشان یا شیب‌های تند به سمت دریا و گردابهای خروشان خبری هست، و نه از کوسه‌های شکارچی و خطرناک.

از این رو تقریبا در همه سواحل و به خصوص مناطق تعیین شده . به راحتی امکان قدم زدن در آبهای کم عمق ساحلی، شنا ، و در مناطقی که عمق کافی دارند ، امکان غواصی آماتوری و حرفه‌ای نیز وجود دارد.

محل های مخصوصی نیز برای اجاره تجهیزات غواصی در دسترس هستند. که آموزش مبتدیان را نیز انجام می‌دهند و هرکسی می‌تواند با صرف کمی وقت از لذت غواصی در آبهای نیلگون خلیج فارس و تماشای لاک‌پشت‌ها، ماهیهای زیبای گرمسیری در زیستگاه اصلی، و از همه شگفت انگیزتر مرجانهای زنده کف دریا که هر کدام میزبان چندین گونه دیگر در همزیستی مسالمت آمیز هستند، لذت ببرد.

اگر بدون تجربه قبلی، قصد شنا در سواحل صخره ای-مرجانی ،بجز محل‌های توصیه شده و مشخص، را داشتید، بهتر است ابتدا درباره آن ساحل کمی از افراد محلی و ساکنین سوال کنید. زیرا همانطور که غواصی و شنا (بعد از آموزش کافی) با رعایت اصول ایمنی و تجهیزات کافی بسیار مفرّح و فراموش نشدنی است، گاهی همین تجربه برای تازه کارها و در محل‌های نامناسب همراه با خاطرات تلخ (و بازهم فراموش نشدنی!) خواهد بود. بعضی سواحل دارای صخره‌های بسیار تیزی هستند که راه رفتن عادی را هم در بین آنها بسیار مشکل می‌کند. ممکن است در بدو ورود به آب متوجه این مشکل نشوید ، اما بعد از چند قدم پیش رفتن در آب ، و متاثر شدن از امواج عادی آب دریا، بارها و بارها با سنگهای تیز برخورد کنید و تعدادی زیادی از خراشهای کوچک تا زخم های عمیق را به یادگار همراه ببرید.

 




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : ریحانه
تاریخ : سه شنبه 25 خرداد 1395
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: